De to a-kasser, som er nævnt ovenfor, er til dem, der har en lang videregående uddannelse, og som er beskæftiget med handel og markedsføring, men de er dog ikke de eneste, som henvender sig til dem. Magistrenes A-kasse, Akademikernes A-kasse og CA A-kasse, der henvender sig til dem, som enten har en længere uddannelse eller er en del af ledelsen inden for salg og markedsføring, så hvis du er en del af ledelsen og arbejder med den mere strategiske del af salg eller markedsføring, er der indtil flere muligheder for at finde en A-kasse, som passer dig og dine behov. Det er ikke nødvendigvis de a-kasser, som er mest kendt, og som du ser mange reklamer for, der passer bedst til dig. Men de vil for mange give dig lige netop det, som du har brug for, og de vil have et godt branchekendskab, som en stor ekstra bonus, hvilket virkelig vil være noget, som du bliver glad for, hvis du en dag skal bruge deres hjælp.
Endeligt kan du, hvis du arbejder inden for salg eller markedsføring, altid vælge en tværfaglig A-kasse, der alle er kendetegnet ved, at der er frit optag. Det betyder, at du ikke skal have enten en bestemt uddannelsesmæssig baggrund, eller at du skal arbejde indenfor bestemte faggrupper, for at kunne blive medlem. Det kan være en fordel, hvis du ved, at du gerne vil arbejde indenfor salg og marketing, men at det er en branche, hvor du vil arbejde dig op nedefra, og dermed ellers risikerer, at du skal skifte A-kasse, alt efter hvor du står i din karriere.
A-kasser med fokus på salg og marketing
Går du efter en A-kasse, der har din erhvervsgruppe i fokus, og som kender området ud og ind? så er det HK, du skal vælge, hvis du er erhvervsuddannet, og det er CA, som du skal vælge, hvis du har en lang videregående uddannelse.
HK har mange underafdelinger samlet under et, for HK er også A-kasse for mange offentligt ansatte, der på lige fod med dig har en erhvervsrettet uddannelse, hvor de har gennemført et elevforløb. Ved at samle dem, der har samme længde af uddannelse, selvom arbejdsområderne er forskellige, har HK en stor viden om alt fra jobsøgning, efteruddannelse og CV på dette område, som du ikke kan finde andre steder. Arbejder du inden for salg og marketing, vil din afdeling være HK Handel, der har underafdelinger rundt omkring, så du altid kan komme i kontakt med din A-kasse. Dette er ikke noget, der vil fordyre dit medlemskab, for det er svært at forestille sig, at der er et eneste sted i landet, hvor der ikke er forretninger af en eller anden art. HK Handel sammen med resten af HK har desuden en karrieretelefon, hvor du har mulighed for konkret at snakke med din A-kasse og få afklaring omkring din arbejdssituation – både hvis du er ledig, men også hvis du gerne vil skifte til et andet arbejde, men har brug for råd og vejledning i den henseende. Da HK har mange medlemmer, der arbejder i butik, kan du, hvis det også er dig, finde rigtig meget information om løn. Det gælder både dig, der er over eller under 18 år gammel. For i butik er det ikke bare en fast løn, men også spørgsmål om tillæg efter bestemte tidspunkter, tillæg for arbejde på søn- og helligdage, anciennitetstillæg og meget mere. Alt dette og mere til er noget, som HK Handel har styr på, og det er en A-kasse, der går op i deres medlemmers trivsel, og som har stor fokus på deres medlemmers muligheder for efteruddannelse.
Men butik, og dermed salg og marketing, er mere end bare de faggrupper, som HK Handel dækker. Det er også for dig, der har en lang videregående uddannelse, og her er den specialiserede A-kasse CA. Deres forretningsområde er business og intet andet end det. De henvender sig alene til dig, der har en videregående uddannelse og arbejder inden for dette område. Det du får her er en snæver A-kasse, der til gengæld kan tilbyde en specialiseret viden inden for dette område. Der er kendskab til dette arbejdsområde alene, og den vejledning du kan få her, både som ledig og hvis du overvejer et karriereskift, er målrettet dig og denne specifikke branche.
Hvis du har en lederstilling, så kan lederne være en mulighed for dig. Her er fokus ikke så meget på salg og marketing konkret, men mere på, hvordan du kan udvikle dig som leder, da ledelse som så meget andet er i konstant udvikling. Det gælder om at være på forkant med denne udvikling, for kun ved at være en god leder, kan du holde dig på toppen af din karriere både nu og fremadrettet.
Upolitiske og tværfaglige A-kasser optager dig også gerne
Er du mere til en A-kasse, hvor der ikke er kort vej til fagforening og den dertilhørende politik, der automatisk følger med, så er en af de efterhånden mange upolitiske og tværfaglige A-kasser en mulighed. Her får du det samme i forbindelse med ledighed, for dagpengesatsen er i modsætning til løn i Danmark lovbestemt. Samtidig kan du finde A-kasser, der koster mindre om måneden, end de traditionelle A-kasser, da du ikke ved dit medlemskab er med til at betale til det politiske. Du får ikke nødvendigvis en A-kasse, der er specialister i salg og marketing, men det er en branche med mange ansatte i hele landet, så det er næppe nyt og uudforsket land for de tværfaglige A-kasser. Det, du får, er en A-kasse, der har fokus på arbejdsmarkedet på et mere generelt og overordnet plan. Du får en A-kasse, hvis mål er din udvikling og karriere, og du får en A-kasse, der ikke er bange for at se dig i andre sammenhænge og derfor kan være med til at skubbe dine karrieredrømme i gang. De har som regel en anden tilgang til efteruddannelse og opkvalificering, end du finder i de fagspecifikke A-kasser. I de sidste vil målsætningen oftest være uddannelse inden for dit felt, som du allerede kender og arbejder med, hvor det hos de tværfaglige kan være en idé om uddannelse på et område, du måske ikke selv havde tænkt på, men som kan give dine karrieremuligheder en helt ny bredde, fordi du kan blive mere attraktiv ved at kunne mere end bare det, du er uddannet til.